Det här med gudstjänster.

Igår var jag på två olika gudstjänster. En barngudstjänst här i Bagis och en typ lovsångsgudstjänst i Passion Church. Den ena styrde jag själv upp och den andra kollade jag in av nyfikenhet. Helt olika typer av gudstjänster för delvis olika typer av människor.

Ibland kan jag gilla att en kyrka satsar på att nå en viss typ av människor, liksom nischar in sig. Visst är det politiskt korrekta svaret att en kyrka borde möta allas behov och vara till för alla, men kan det inte vara så att om en kyrka försöker möta allas behov kanske den i slutändan inte riktigt möter någons behov?

Jag gillar vår kyrkas gudstjänstinriktning på låga trösklar och en skön komsomduverkligenär-feeling. Om vi nischar in oss på det så nischar (vilket bedrövligt fult ord egentligen. Ni sch ar.) nån annan in sig på att möta andra behov. Smart eller dumt tänkt?

Kommentarer
Postat av: "Kråkan"

Jag tror det är rätt tänkt. Alla kyrkor får hjälpas åt att nå varsin del av mänskligheten istället för att alla ska försöka vara "en kyrka för alla".



Sen tror jag också de låga trösklarna och komsomduär. Men jag inser också att det finns behov av lovsångsinnerlighetsgudstjänster också, dels för att vi är olika och tilltalas av olika uttryck – men också för att gudstjänsterna har olika ...mål. Att nu UT (låga trösklar) och nå IN (höjda händer).



Oj, nu blev jag för djup.



Vi kör ett kort svar istället: Hejja Andreas - Bagis är lyllostar som har fått dig som medarbetare.

2008-09-25 @ 21:29:29
URL: http://roggalogga.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0